کشف و ضبط ۲ هزار و ۵۷۶ قلم کالای آرایشی و بهداشتی غیرمجاز و تقلبی در مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) اهدای عضو بیمار مرگ مغزی در مشهد نجات‌بخش جان ۶ بیمار شد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) در جست وجوی همسر همسان | درباره مراکز همسان گزینی که  می‌توانند شرایط یک زندگی پایدار را برای زوج‌ها فراهم کنند  با کودکان بدغذا چگونه رفتار کنیم؟ این وسایل را نباید در آشپزخانه نگهداری کنید فریب مردم با درج «بدون کلسترول» روی روغن‌های نباتی رایج‌ترین مشکلات سلامتی در میان آقایان چگونه اموال خود را پیش از مرگ به دیگری منتقل کنیم که مالیات کمتری دهیم؟ پیش‌بینی بارش باران در اغلب مناطق کشور طی امروز (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) صبح خود را با این غذا‌ها شروع کنید تا در طول روز انرژی بیشتری داشته باشید چگونه مصرف‌گرایی زندگی شما را ویران می‌کند؟ برگزاری آزمون استخدامی «معلم پرورشی» و «ورزش»؛ فردا، ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ واژگونی خودرو در مه‌ولات یک کشته و یک مصدوم در پی داشت (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) برخورد سه دستگاه خودرو حادثه آفرید| نجات راننده محبوس در پراید توسط آتش‌نشانان حریق مغازه در خیابان عیدگاه اطفا شد (۱۲ اردیبهشت)+عکس بهترین راه برای از بین بردن کپک‌ها | چرا نباید از سفید کننده برای پاک کردن کپک استفاده کرد؟ ترفند‌های کاربردی تربیتی برای جلوگیری از لجبازی کودک چرا برخی افراد نیمه‌شب از خواب می‌پرند؟ انحراف مینی بوس در تبریز هشت مصدوم برجای گذاشت (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

درباره تفکیک زیاله که موجب حفظ محیط زیست می شود | خشک و‌تر را با هم نسوزانیم

  • کد خبر: ۱۲۴۵۵۹
  • ۱۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۷
درباره تفکیک زیاله که موجب حفظ محیط زیست می شود | خشک و‌تر را با هم نسوزانیم
آیا شما طلاهایتان را درهم‌وبرهم در یک کیسه می‌ریزید که با زباله‌هایتان چنین می‌کنید؟

سمیرا شاهیان | شهرآرانیوز؛ بیایید با هم کارتونی با موضوع جمعیت و افزایش زباله در ذهنمان بکشیم. ایده من این است: روزی فرا رسیده که حجم زباله‌ها و شیرابه‌ها و بو‌های متصاعدشده از آن‌ها در زمین آن‌قدر افزایش یافته است که سایر سیارات در کیهان، برای درامان‌ماندن از بوی متعفن آن، ماسک اکسیژن زده‌اند. این درحالی است که از کره زمین شیرابه می‌چکد و در هر نقطه آن کلی زباله تلنبار شده است؛ مانند برج‌های سربه‌فلک‌کشیده!
خب! کارتون‌نوشت باید کوتاه باشد، بنابراین شرحم را ادامه نمی‌دهم؛ اما اگر همین چند سطر را به‌درستی تصور کنید، من گمان می‌کنم ناخودآگاه بوی زباله به مشامتان برسد.

حقیقت این است که دیگر نباید بگوییم افزایش زباله، بلکه باید بگوییم کاهش زمین برای دفن زباله. متأسفانه تولید بی‌رویه طلای کثیف در کشورمان دیگر شبیه نمودار‌های وارونه بورس شده است و همچنان نیز دارد نسبت به معیار زمان، قدبلندی می‌کند.

تولید کمتر زباله تنها راهکاری است که می‌توانیم با آن کره زمین و صدالبته خودمان را نجات بدهیم. این مهم هم اتفاق نمی‌افتد مگر با جداسازی درست و اصولی زباله‌های خشک و تر، زیرا برخی هنوز نمی‌دانند که شیشه‌های خردشده، کارتن و مقوا، قوطی‌های حلبی کنسرو‌ها و تفاله چای و پوست میوه‌ها را نباید باهم در یک سطل ریخت و در نهایت یک کیسه زباله مخلوط از همه این‌ها را جلو در گذاشت؛ صدالبته در ساعت معین.
اکنون برای بسته‌بندی و تفکیک درست و اصولی، به انواع زباله‌های خانگی نیاز داریم.

پس فعلا به‌قدر کفایت می‌توانید زباله تولید کنید! علی‌الحساب تولید انواع گاز‌های سمی، مرگ دسته‌جمعی بسیاری از گونه‌های مقیم اقیانوس‌ها و آلودگی گسترده سفره‌های زیرزمینی را کسی به‌پای شما نمی‌نویسد.

اطلاعات این اینفوگرافی به کمک کارشناسان اداره خدمات شهری شهرداری مشهد تهیه و تنظیم شده است.

زباله‌های خشک

مثل «خشک و‌تر به پای هم می‌سوزند» را به‌احتمال زیاد همه‌تان شنیده‌اید. این جمله کنایه از «استثنا در کار نبودن» است. برخی از ما هم در زمان جمع‌آوری زباله‌های تولیدشده در خانه‌مان همین رفتار را می‌کنیم؛‌تر و خشک را از یک‌کنار باهم قاطی می‌کنیم.
انواع زباله‌های خشک که بیشتر پسماند‌های بازیافتی را تشکیل می‌دهند، این‌ها هستند:

لاستیک‌ها

انواع ظروف پلاستیکی، روکش‏‌ها و کیسه‌های پلاستیکی و انواع ابر و اسفنج

شیشه‌ها

انواع ظروف شیشه‌‏ای، لامپ‌‏های ساده و فلورسنت، آینه، سرامیک، چینی، بلور و...

فلز‌ها

انواع قوطی‌های فلزی، کنسرو، رب، وسایل فلزی آشپزخانه، شیرآلات، لوله‏‌ها و توری‏‌های فلزی، انواع وسایل از جنس مس، چدن، آهن و فویل‌‏های آلومینیمی

کاغذ‌ها و کارتن‌ها

روزنامه، مجله، کتاب، دستمال‌کاغذی، عکس، بسته‌های کاغذی شیر و آب‌میوه، جعبه شیرینی، کفش و لباس، ‏شانه تخم‌مرغ

منسوجات و چرم

انواع لباس‏‌های کهنه و پارچه‌های کارکرده، انواع وسایل پارچه ای، کیف و کفش‌هایی از جنس پارچه و چرم

چوب

انواع جعبه‏‌های چوبی، شاخ‌وبرگ درخت، مبل، ‏میز و وسایل چوبی آشپزخانه

لوازم الکتریکی و الکترونیکی

سیم، کابل، پریز، سی‌دی، نوار کاست، ماشین‌حساب، ساعت، لوازم کامپیوتر، چراغ‌قوه، انواع باتری، تلفن، تلویزیون و انواع وسایل برقی

نکته: نان خشک و لاستیک و بطری نیز زباله خشک محسوب می‌شوند.

زباله‌های تر

پسماند‌های غذایی مانند برنج، خورشت، گوشت، مرغ، ماهی، روغن‏‌های خوراکی سوخته و فاسدشده، انواع میوه و سبزی چه قابل استفاده باشند و چه فاسد یا منجمد، در این دسته‌بندی قرار می‌گیرند. از زباله‌های‌تر می‌توان به‌عنوان پسماند بازیافتی در تولید انواع کود استفاده کرد.

سه R

همه ما باید عادت کنیم در وهله نخست، از مواد کمتری استفاده کنیم و آنچه که استفاده می‌کنیم تا حد امکان، قبل از بازیافت، دوباره قابل استفاده باشد تا ضایعات به کمترین حجم برسد. این جمله معروف، در بین طرف‌داران محیط زیست، به یک ضرب‌المثل تبدیل شده است: «سه R را به‌خاطر بسپارید.»

  • Reduce کاهش تولید زباله
  • Reuse استفاده دوباره
  • Recycle بازیافت

بسته‌بندی طلا‌های کثیف

واژه طلا، ارزشمندبودن کالایی را به ذهن می‌رساند. نام‌نهادن طلای کثیف به زباله نیز از همین‌روست. ما روزانه حجم مشخصی طلای کثیف داریم که شایسته نیست بدون هیچ ملاحظه‌ای از کنار آن بگذریم.
بسته‌بندی جداگانه زباله‌هایی که برشمردیم، ازجمله کار‌هایی است که در قبال دورریختنی‌های خود باید برعهده بگیریم. بی‌خردی است اگر بخواهیم در عمل به وظیفه‌هایمان، فقط به سود شخصی خود بیندیشیم و به این دلیل که از بازیافت مواد، سود مستقیمی نصیب ما نمی‌شود، بیخیال این مسئولیت اجتماعی شویم.

۳۰%
۳۰ درصد زباله‌های روزانه مشهد شامل زباله خشک است که از این حجم فقط ۲۰ درصد از زباله‌های خشک امکان بازیافت دارند و ۱۰ درصد باقی‌مانده وارد چرخه بازیافت نمی‌شود.

۷۰%
از مقدار زباله روزانه جمع‌آوری‌شده در مشهد، ۷۰ درصد را مواد آلی و پسماند‌تر تشکیل می‌دهد.

۲۴۰ تن
حدود ۲۴۰ تن از مجموع زباله‌های روزانه مشهد بازیافتی است.

۲ هزار
شهرداری مشهد روزانه به‌طور میانگین ۲ هزار تن زباله جمع‌آوری می‌کند

پس‌انداز بازیافتی
پژوهشی در انگلیس اثبات کرده است دفع پسماند‌های بازیافتی شش‌برابر ارزان‌تر از زباله‌های عمومی است. بنابراین، بازیافت بیشتر به‌معنی پس‌انداز بیشتر است.

روش‌های جمع‌آوری و تفکیک زباله‌های خشک

شهرداری مشهد از سه راه اقدام به جمع‌آوری و تفکیک زباله‌های خشک می‌کند. گرچه هر سه روش برای آسودگی شهروندان، فعال است، کارشناسان اداره خدمات شهری روش هوشمند را پیشنهاد می‌کنند، زیرا هم در راستای ترویج خدمات الکترونیک و شهر هوشمند است و هم سهولت بیشتری برای شهروندان متعهد به موضوع تفکیک زباله به‌دنبال دارد.

جمع‌آوری هفتگی از در منازل

در این روش، خودرو‌های جمع‌آوری زباله خشک، هر هفته مطابق برنامه مشخص به محله‌های مختلف شهر می‌روند. متصدیان اداره خدمات شهری در مقابل دریافت زباله‌های خشک و تفکیک‌شده شهروندان اقلامی مانند نمک و پلاستیک بازیافت به آن‌ها تحویل می‌دهند.

مراجعه به ایستگاه‌های مبادله پسماند خشک

شهروندان می‌توانند با مراجعه به مراکز جمع‌آوری بازیافت مشهد، پسماند‌های خشک خود را برای بازیافت تحویل دهند. هرچه میزان پسماند تحویلی افراد بیشتر باشد، از تخفیف‌های بیشتری برخوردار می‌شوند. بیشترین تخفیف ۴۵ درصد است و در صورت تحویل ۱۲۵ کیلوگرم پسماند خشک به غرفه‌های بازیافت مشهد در بازه شش ماه، شامل افراد می‌شود. این ایستگاه‌ها در نیمه نخست سال، از ساعت ۷ تا ۱۲:۳۰ و از ۱۶ تا ۱۹:۳۰ فعال هستند.

جمع‌آوری هوشمند

اگر همه کارهایتان را با موبایل پیش می‌برید، برنامه‌های کاربردی «اکو»، «به‌ر‌وب» و «بازیست» برای این منظور طراحی شده‌اند که پسماند خشک شهروندان را در ساعتی که حضور دارند، از در خانه‌شان تحویل بگیرند. با این روش، کیف الکترونیکی شهروندان نیز شارژ‌ می‌شود. باتوجه‌به افزایش زباله‌گرد‌ها در شهر، پیشنهاد می‌شود از این روش استفاده کنیم.

فراموش نکنیم:

  • برای تفکیک زباله در خانه فقط نیاز است دسته‌بندی زباله‌های خشک و‌تر را بشناسیم.
  • تفکیک زباله در خانه کار آسانی است و به دانش، تخصص و مهارت خاصی نیاز ندارد.
  • از فواید بازیافت زباله‌ها صرفه‌جویی در مصرف انرژی و کاهش آلودگی محیط زیست است.
  • تفکیک زباله‌ها تنها راه‌حل بهبود وضعیت بحرانی محیط زیست است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->